woensdag 11 september 2013

Peloponnesos enzo

Voor de laatste keer hallo,

maar niet helemaal natuurlijk, want we moeten nog een derde prijsvraag doen en uiteraard nog alle uitslagen bekend maken. Maar zover is het nu nog niet.
Afgelopen maadag hadden we het gezien in Korinthos en zijn we verder naar het zuiden getrokken. Waren we eerder niet zo erg enthousiast over de delen van Griekenland die wij hadden gezien, dit werd ruimschoots goed gemaakt door het deel van Griekenland dat zich Peloponnesos noemt.
Peloponnesos
Dit is de zuidwestelijke punt van Griekenland, links onder Athene. We kregen een tip van een Grieks-Duits stel dat ons een camping in het uiterste zuiden aanraadde. Al rijdende door een bergachtig en veel schoner deel van dit land kwamen we halverwege de middag aan in Finikounda, een dorp met enkele campings direct aan zee. Nadat we ons hadden geïnstalleerd doken we het warme zeewater in, en met warm bedoelen we ook warm. Je springt er zo in en je koelt nauwelijks af. Prima plek dus om enkele dagen te vertoeven. Op de heenweg zijn we trouwens veel lokale standjes met fruit enzo tegen gekomen, en bij een ervan hebben we een jonge verkoper, we schatten 12 jaar oud, blij gemaakt door de ingrediënten van een Griekse salade te kopen.

Groente kopen langs de weg
 Je kan echt zien dat men het ook hier op plekken niet ruim heeft en dat dit soort verkoop pure noodzaak is om te overleven. De groenten zijn trouwens wel supervers en smaken heerlijk.
Vanwege een vermoeiende tocht over smalle en bergachtige kustweggetjes lagen we al vroeg in de daktent. Ook was hier de nacht rumoerig en verbeeldden we ons wolven te hebben gehoord die in de bergen huilden. Maar misschien waren het ook honden die een geintje uithaalden, het was in ieder geval een onrustige nacht met ook veel onrust op de camping. We vinden het op de campings tot nu toe vaak onrustig, is het geen verkeer dan zijn het wel feesten in de buurt ( in Korinthos tot 5 uur in de ochtend ) en heel veel jankende en blaffende honden. Maar het zal er in deze contreien wel bij horen.
Dinsdag al weer op tijd wakker en een lange wandeling naar het dorp via het strand gemaakt. Verder strand, strand en nog eens strand. In de avond zijn we nogmaals naar het dorp gelopen om te gaan eten en Ineke besloot gegrilde octopus te bestellen.
Inktvistentakels...
Ja, je leest het goed. Ze kreeg een bord met 3 afgehakte tentakels van een inktvis..... Sipke nam daarom maar een typisch gerecht uit de internationale keuken, een kipfilet gevuld met ham en kaas, 1 bord met exotisch voedsel is wel genoeg op een avond. De tentakels waren lichtelijk taai en hier en daar bleef een zuignap aan Ineke's tong vastplakken. Ze heeft er overigens geen nare gevolgen van overgehouden, de octopus smaakte daarnaast prima.
Je eet trouwens op een terras nooit alleen. Rond je tafeltje lopen diverse katten te wachten op een restje en menig gast heeft wel iets voor de poezen over. Deze beesten weten zelfs niet eens hoe een muis eruit ziet, zo riant komen ze aan hun kostje. Na dit maal zijn we over het strand naar de camping gelopen en hebben nog lang buiten gezeten.
Vanmorgen vertrokken naar het noordoosten van Peloponnesos, want we moeten zo langzamerhand richting Patras, de vertrekhaven van onze boot naar Ancona donderdag. Er was nog tijd voor 1 overnachting en dit doen we op een camping in Pigros, aan de westkust. Dit is de mooiste plek tot nu toe waar we hebben gestaan op een camping. We staan aan het strand en kijken uit op het eiland Zakynthos. Romantischer kan het niet en we hebben vandaag naar de ondergaande zon zitten kijken op het strand.

Ondergaande zon boven Zakynthos
 Ook hier weer warm zeewater en heel zacht zand.Vanmiddag nog gesnorkeld, maar onder water alleen zand gezien en 2 vissen, die onnozel keken en zich duidelijk verbaasden over wat zo'n duikbril met je gezicht doet. Goed toeven dus, en een prima adres voor een volgende keer misschien. Ook op deze camping weer de nodige zwerfhuisdieren, waar je trouwens weinig last van hebt. Dit is schijnbaar iets Grieks en je ontkomt niet aan de vragende ogen van kat en hond.
Het is nu 22.00 uur en nog steeds 26 graden, dus we gaan nog niet naar bed. Het zal nog wel even met een biertje richting strand gaan en dan is het morgen dan toch eigenlijk zo'n beetje voorbij. We hebben nog wel bijna de hele dag voordat we de boot op moeten, maar veel zal in het teken staan van opruimen en voorbereiden op een boottocht van 23 uren. En daarna nog even van Ancona naar huis. De verwachting is zaterdagmiddag halverwege de middag retour in Burgum. Zondag maken we de prijswinnars bekend, en o ja, er is nog 1 vraag te gaan. Die luidt:

hoeveel kilometer hebben we in totaal gereden ?

Dus alleen de gereden kilometers over de weg, en niet alle afgelegde kilometers, zoals per ferry. M.a.w. wat is de stand op de teller van de bus zaterdagmiddag bij thuiskomst ? Zondag ons laatste bericht. Tot dan !!!

Een van de vele kapelletjes langs de weg