woensdag 4 september 2013

Corfu en vaste land van Griekenland

Hallo vrienden en vriendinnen,
Als trouwe volgers willen we jullie weer even op een bericht van ons trakteren. Ons laatste nieuws kwam vanuit de museumstad Girokaster in Albanië waar we ’s ochtends hartelijk zijn uitgewuifd door de moeder van de hoteleigenaar, die ons een geweldig ontbijt in lokale stijl had aangeboden. Sipke vroeg de avond ervoor, terwijl ze aardappels aan het schillen was, of die voor het ontbijt bedoeld waren.
De moeder van de hoteleigenaar en Ien.
Lachend wees ze dit van de hand en ze zei dat ze voor een “ suprise “ zou zorgen. Nou, dat was het ! In positieve en zeer smakelijke zin. Trouwens, niet alleen het ontbijt, ook de kamer was prima in orde. Weer een voorbeeld van de hartelijke en zeer gastvrije mensen in dit arme land. Daarna was het tijd voor de kapper. Sipke heeft zijn hoofd ouderwets kaal laten scheren door een echte Berber, die er uitgebreid en met veel handgebaren de tijd voor nam. Hij is een half uur bezig geweest ( € 4,- ! ) en je hebt nog nooit zo’n egaal gladde bol gezien. Vakwerk, en de lotion deed de rest. ‘s Avonds was de geur van Old Spice nog aanwezig. Na de kapper tijd voor een bakkie, want de restauranthouder van de avond ervoor had ons hiervoor uitgenodigd. Hij had op het moment dat wij arriveerden de nodige discussie met de politie wegens parkeren voor zijn zaak. Nadat hij zijn oude Mercedes weg had gezet kwam hij lachend terug en gaf ons een kop koffie en een flink glas Raki. Ik zei dat ik nog moest rijden, maar hij verzekerde me dat hijzelf na 3 van zulke glazen een “ expert “ met de auto was. Dit ging gepaard met veel gegrijns, dus we vermoeden dat hij op dat moment al behoorlijk aan zijn expertise had gewerkt. Nadat we de raki hadden weggespoeld met de nodige sterke koffie was het tijd om deze stad te verlaten.

Ouwerwets kaalscheren

Het doel was Corfu, een van de Griekse eilanden. De boot gaat vanaf Sarande in Albanië en dit hadden we in ruim een uur bereikt. Helaas ging de boot om 16.00 uur, we kochten de tickets om 11.30, dus ruim de tijd om deze stad te verkennen. Dit was niet heel veel soeps, afgezien van een kiezelstrand in een baai en vele terrassen. We hebben de tijd doorgebracht met koude cola. Toen de boot op. Dit was nog een hele operatie. Er pasten precies 3 auto’s op en eigenlijk geen 2 auto’s en een bus. Na wat gepuzzel van het personeel dacht men dat de beide auto’s achterstevoren en de bus vooruit de beste optie zou zijn. Helaas kon de laadklep niet helemaal dicht, maar zeg dat niet tegen een Albanees. Hij bevestigde overigens dat de klep niet dicht kon, maar varen met een open klep was niet ongewoon in dit deel van de wereld. De zee was rustig en ze voeren dan wel een zeemijltje langzamer, geen probleem ! De motoren werden gestart en gaan met die schuit. Er waren medepassagiers die angstvallig de bus in de gaten hielden.
Een linke overtocht
Maar na een tochtje van anderhalf uur bereikten we veilig de haven van Corfu. De kade was wat aan de hoge kant en de bus moest met een hoeraatje de wal op. Dit kostte helaas wel een verbogen sidebar maar gelukkig geen schade aan de onderkant van de bus. De schuifdeur kon weer open na wat gestamp op de aluminium buis en na de vakantie branden we hem wel weer recht.
Corfu bleek een verkeerde keuze. Op de camping wist een Hollandse pensionado ons te vertellen dat hij vond dat we hadden geprofiteerd van de armoede in Albanië door er doorheen te reizen. Onze opmerking dat we juist de lokale economie hadden gestimuleerd had geen effect en we eindigden dit zinloze gesprek met de opmerking dat Albanië sowieso geen land was voor het type camper waar hij in reed, gezien de staat van de wegen. Wat dat betreft mogen van ons de wegen daar zo blijven…… Verder is het Griekse eiland er eentje uit de folders en daar is op zich niks is mee. Het is wel heel erg toeristisch en dat is best even wennen na Albanië,  Rond de stad Corfu is het druk en chaotisch, maar de stad is best gezellig. Toen wij er waren, waren er ook twee cruiseschip-ladingen toeristen geloosd, dus het was bomvol. En heet ! Ruim boven de 35 graden. Na een uur hadden we het gezien en zijn het eiland rondgereden. Dit is vrij vlot gedaan, want het eiland is niet zo heel erg groot. Tegen 3 uur kwamen we in Paleoskastritsa, een plaatsje aan de westkant van het eiland.
Bootje varen op de Adriatische zee
Er zijn mooie baaien en we hebben een boot gehuurd en 2 uren baai in baai uit gevaren. Een perfecte bezigheid op een mooie blauwe Adriatische zee. We hebben een uur gedobberd in een verlaten baaitje en met wat wind over het water was dit prima te doen. Het heeft het bruine huid gehalte een flinke boost gegeven. Daarna op een camping in de buurt ons kamp weer opgeslagen, piepers gegeten ( soms moet je weer even normaal doen ) en vanwege de zeelucht op tijd het dak op. We hadden Corfu wel gezien en wilden hier weg.
Vanmorgen de ferry vanaf Lefkimmi naar Igoumenitsa genomen, een tochtje van een uur. We belandden uiteindelijk in Meteora, een deel in Griekenland waar gekke rotspunten uit de aarde omhoogsteken en waar ze in een ver  verleden kloosters op hebben gebouwd. Deze kun je bezoeken, maar we weten nog niet of we dit gaan doen. Het wordt weer heet donderdag en we hebben tenslotte vakantie, dus al dat geklim enzo….. Daarnaast zijn we op een camping beland waar een Hollandse camperclub enkele dagen vertoeft.
Griekenland
Een aantal van hen kijkt ons een beetje wantrouwend aan en moet niks hebben van onze manier van rondtrekken. Eerlijkheidshalve moeten we wel bekennen dat we een aanbod hebben gekregen om morgen met een touringcar een bergklooster te bezoeken, want er was nog plek in de bus van Rollator-tours. Maar dit hebben we toch maar vriendelijk doch beslist afgeslagen. Wij zijn nog niet rijp voor het programma “ We zijn er bijna “. We hebben deze relatief korte rijdag afgesloten met een Grieks etentje op het campingterras, waar een Griekse hulp in de bediening ( Dimitrios) ons maar blijft trakteren op Metaxa, dus we sluiten dit bericht af voordat we met een dubbele tong gaan typen.
Volgende doel is in de richting van Athene. Tot dan en groeten van Sip en Ien maar weer !